dinsdag 19 april 2011

Het 12 wekenplan van Laura. Wekelijkse blog over haar ervaringen met fitnessenvoeding.com

Maandag begin ik….

Ook weleens de beroemde woorden ‘maandag begin ik….’uitgesproken? Ik in ieder geval al talloze keren, maar vorige week maandag ben ik dan ook echt begonnen met een persoonlijke 12- wekenplan van Fitness&Voeding.com om fitter en slanker te worden.

Ik zal me even voorstellen mijn naam is Laura en ik zal de komende 12 weken jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen op het gebied van fitness & voeding. Al jaren vind ik mezelf iets aan de stevige kant. Ongeveer twee en een half jaar geleden, ben ik weer begonnen met sporten. Trouw ging ik minstens drie keer per week naar de sportschool, en lette ik op wat ik at. 

In een paar maanden tijd was ik ongeveer 10 kilo lichter. Ik voelde me top. Maar eind 2010 merkte ik dat ik langzaam weer een aantal kilo’s was aangekomen. In april was ik het zat, of stoppen met zeuren of er daadwerkelijks iets aan doen. Ik realiseerde al gauw dat ik het niet zonder hulp kon, in ieder geval niet het begin. Maar ik wou ook niet zomaar een nieuw mode-dieet gaan volgen. 

Via mijn sportschool kwam ik in contact met Bram Stille en Marc Hogervorst van Fitness&Voeding.com. Zij vertelden mij dat je in principe alles kan eten wat je wilt, maar wel moet leren wat in voeding de juiste en verstandige keuzes zijn. Zij hebben een programma ontwikkeld waarbij je in 12 weken tijd, gezond eten en bewegen onderdeel maakt van je dagelijkse leven. Ik ben overtuigd en besluit ervoor te gaan. Een week later is de intake met Fitness&voeding coach Bram, waarbij mijn gewicht en vetpercentage wordt gemeten. Met 80,9 kilo en een vetpercentage van 38 % zit ik voor mijn lengte (1,78 m) wat aan de hoge kant. 

Het doel is om in 12 weken te werken naar een gezond vetpercentage tussen de 22% en 32%. Thuis vul ik op de computer nog het intakeformulier in, met daarin vragen over mijn levensstijl en gezondheid, en verstuur deze per e-mail.
Afgelopen maandag ontving ik mijn eerste mail van de voedingscoach. Ik kreeg twee documenten toegestuurd. Het eerste document bestaat uit de aantallen Kcal dat ik dagelijks tot me moet nemen uitgedrukt in aantal grammen in koolhydraten, vetten en eiwitten. Met behulp van een calorieënteller app op mijn smartphone ga ik dit zelf bijhouden. Het tweede document bevat een lijst met producten, met zowel laag als hoog glycemische index. Doel is dat ik zoveel mogelijk voor producten met een lage glycemische index kies, ofwel goede koolhydraten.

De eerste week is geweest, en ik moet zeggen het is me 100% meegevallen. Hoewel ik nog niet helemaal onder mijn streef aantal calorieën kom, is wel al een hele goede stap in de juiste richting. Ik kijk uit naar de feedback die ik zal krijgen als ik mijn eerste voedingslogboek naar mijn voedingscoach stuur. Daarmee hoop ik aankomende week nog betere vorderingen in mijn voedingspatroon te maken. Over  1,5 week zal ik voor het eerst op de weegschaal staan en dan ben ik benieuwd of mijn nieuwe voedingspatroon heeft gewerkt!  

Nog 11 weken te gaan……  Volg mij op twitter @LTeerling of facebook: fitnessenvoeding puntcom

Geen opmerkingen:

Een reactie posten