woensdag 21 september 2011

De juiste voeding kan een wezenlijk verschil maken.

Vanaf vandaag ga ik een paar keer per week een blog schrijven over mijn ervaringen die ik heb tijdens mijn voorbereiding op de marathon van Amsterdam op 16 oktober 2011.

Na jarenlang te hebben gevoetbald, is het dit seizoen niet gelukt om op tijd ingeschreven te worden voor de competitie. Na 8 jaar in het betaalde voetbal te hebben gespeeld, ben ik 2 jaar geleden naar de amateurs gegaan. Bij VVSB heb ik een jaar in de hoofdklasse en 1 jaar in de topklasse gespeeld. Omdat ik na 2 seizoenen VVSB iets nieuws zocht, wilde ik naar Quick Boys. Door het te laat indienen van de overschrijving is dit helaas niet goedgekeurd door de knvb. Dit laatste werd 3 weken geleden duidelijk. Dus zocht ik een nieuwe uitdaging. Met nog 3 weken voor de DamtotDamloop leek me dat een mooi eerste doel. Via via kwam ik met DoCare in contact. Door diverse sponsors te zoeken heb ik een bedrag van 300 euro opgehaald voor die stichting die voornamelijk in Afrika aan Aids voorlichting doet. Ik ben daar erg blij mee en ben er trots op dat ik op deze manier met mijn gezonde lichaam iets voor andere mensen kan betekenen.
Doordat het redelijk kort dag was heb ik wekelijks 3 keer getraind. 2x een 10-12 km loop en 1 keer een langere loop die tot nu toe max 17 km was.
In mijn dagelijkse werk als personal trainer ben ik altijd al bezig met doelen stellen voor mensen. Nu dus ook voor mezelf. Ik dacht: wat doe je na de damtotdamloop? Een echte uitdaging is dan de marathon. Alleen die van Amsterdam is al op 16 oktober. Hoe ga je dat doen? Voor tips heb ik Jos Geijsel gemaild. Vroeger was hij, in mijn tijd bij Ajax, de inspanningsfysioloog en vertelde wat ik tot nu toe heb gedaan. En tot mijn geruststelling zei hij dat hij het niet beter had kunnen verzinnen. Altijd goed voor het zelfvertrouwen als iemand met zo'n staat van dienst dat tegen je zegt. Aan de marathon heb ik ook meteen een goed doel gekoppeld. Omdat veel mensen met kanker te maken krijgen, lijkt het me een goed doel om voor te gaan lopen. Ik heb kwf vandaag maar gemaild om te vragen of ze mij aan incassoformulieren kunnen helpen zodat ik veel geld voor hun kan ophalen.

De damtotdam zit er op en met een tijd van 1:12:44 ben ik niet ontevreden. Vandaag heb ik 10 km gelopen in 50 min en wat coretraining gedaan.
Wat vooral belangrijk is de komende tijd is mijn voeding. Ik heb dagelijks te maken met mensen die ik coach met hun voeding, maar vlak voor een marathon luistert dat toch wel nauw. De juiste voeding kan namelijk een wezenlijk verschil maken. Leuke opmerking van mijn vader die zondag ook de damtotdamloop heeft gelopen: (een topprestatie op je 61e) Ik heb zijn voeding voor de laatste week uitgezocht en berekend. Hij voelde een duidelijk verschil met vorig jaar mbt zijn uithoudingsvermogen en kracht tijdens het lopen.

Ik leef nu voornamelijk op koolhydraten, essentiele vetten en eiwitten. Om je een beetje een kijkje te geven in mijn dagelijkse voeding zal ik eens opsommen wat ik zoal eet.

Ik begin 's morgens om 6 uur met een proteineshake met melk. Dan om 7.15 uur eet ik 4 bruine boterhammen met jam of pindakaas. Dan rond 9.15 uur weer 2 bruine boterhammen met mager beleg. Om 12.00 uur eet ik 4 bruine boterhammen met mager beleg en weer een proteineshake. Dan rond 14.30- 15 uur 2-4 boterhammen en rond 17-17.30 uur een warme maaltijd. 's Avonds eet ik nog ergens een paar boterhammen en wat fruit. Gedurende de dag drink ik veel water. Zo rond de 3 liter en 2 kopjes koffie. Verder gebruik ik een multivitamine op maat en magnesium. Klinkt als erg veel, maar als je een actief leven hebt als ik, veel trainen en werken als personal trainer, dan heb je het wel nodig. Voor iedereen is de ideale voedingsbehoefte anders. Dit houdt verband met je dagelijkse leven, je gewicht en vetpercentage. Mocht je trouwens vragen hebben over voeding of training, dan mag je mij altijd mailen op info@fitnessenvoeding.com of facebook.com/marchogervorst en twitter: hogervorstmarc Ik zal je dan vrijblijvend voorzien van adviezen.

De komende weken zal ik jullie blijven vertellen wat ik meemaak en hoe mijn trainingen gaan. Morgen doe ik rustig aan en vrijdag ga ik het Vondelpark maar weer eens in... Tot snel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten